Visst är iPhone enklare

Läs artikeln | Visa i datumordning
mikamar
2007-11-09 10:27

Heja iPhone!

Sven-ErikOlsson
2007-11-09 10:54

"...allt mobilen kan göra presenteras för dig på ett snyggt sätt, direkt på ytan, ..." iPhone; en telefon för ytliga människor? Oj, jag kan bli en av dom.

Testet som sådant verkar vara gjort så att det styr mot att bekräfta "hypertesen" att iPhone är bäst. Om det var fyra telefoner inblandade så borde frågan ha varit "Vilken telefon är bäst?". Jag undrar vad InUse-kunden "Sveriges största mobiltelefontillverkare" anser om testet?

ElDolko
2007-11-09 13:39
Sven-ErikOlsson skrev:
"Om det var fyra telefoner inblandade så borde frågan ha varit "Vilken telefon är bäst?"
Ptja, du är bara en snabb googling ifrån att hitta fem hundra sådana tester, med ett ofantligt runkande i tekniska specifikationer, där iPhone vare sig är billigast, snabbast, mest högupplöst eller vad det än må vara.

Då kan det väl vara trevligt med ett test där man helt enkelt låter människor med olika teknisk begåvning undersöka vilken telefon som är enklast att använda?

Vad spelar det för roll om du har en mobil med 5 Mpix upplösning, turbo-3G och allehanda tekniska specifikationer om du som "normalbegåvad" användare inte förstår hur den fungerar?

Det är väl rätt tydligt att Apples filosofi inte är att toppa alla listor gällande tekniska specifikationer, det har dom ju aldrig gjort. Apples produkter har alltid byggt på användarvänlighet och upplevelser. Där verkar iPhone faktiskt vara svårslagen.

Sven-ErikOlsson
2007-11-09 14:02
Anade inte att min synpunkt på testfrågan skulle dra igång på detta sätt (se nedan). Synpunkten gällde, att inom ramen för det som testades (här; användarvänlighet) ställa testfrågan rätt. Jag är själv en varm anhängare av Apples strategi "ta något som fungerar och få det att fungera bättre". Sitter hellre vid min MacBook med motionsensor än på en XPS med fysikprocessor. Frågan var "Tror du på iPhone-hypen?" inte "På vilken mobil är X enklast att göra?" Inget intelligenstest gjordes på testpersonerna, så vi kan väl anta att det fanns personer med olika begåvningsprofil som deltog. Testet presenterades på något som skall vara IT-universitetet vid Göteborgs Universitet. Jag tänkte att de (GU) borde se till att det som framförs (i motsats till det som blir föremål för studier) skulle ha en högre grad av precision. Ingen tvekan om att iPhone blir tuff för konkurrenterna. Vilken annan telefon säljs på den grå marknaden till priser i nivån 5000-8000 SEK? Det bästa är inte gratis!
ElDolko skrev:
Ptja, du är bara en snabb googling ifrån att hitta fem hundra sådana tester, med ett ofantligt runkande i tekniska specifikationer, där iPhone vare sig är billigast, snabbast, mest högupplöst eller vad det än må vara.

Då kan det väl vara trevligt med ett test där man helt enkelt låter människor med olika teknisk begåvning undersöka vilken telefon som är enklast att använda?

Vad spelar det för roll om du har en mobil med 5 Mpix upplösning, turbo-3G och allehanda tekniska specifikationer om du som "normalbegåvad" användare inte förstår hur den fungerar?

Det är väl rätt tydligt att Apples filosofi inte är att toppa alla listor gällande tekniska specifikationer, det har dom ju aldrig gjort. Apples produkter har alltid byggt på användarvänlighet och upplevelser. Där verkar iPhone faktiskt vara svårslagen.

ElDolko
2007-11-09 13:32

Exakt hur skulle bilden skickas, som ingick i testet? Knappast MMS eftersom iPhone saknar stöd för det. He he.

Nåja, MMS är ändå hopplöst sunkigt, så det är inget jag lär sakna.

paer
2007-11-09 13:41
ElDolko skrev:
Exakt hur skulle bilden skickas, som ingick i testet? Knappast MMS eftersom iPhone saknar stöd för det. He he.

Det undrade faktiskt jag oxå : Men det kanske var så att det inte var så noga HUR den skickades utan ATT den skickades; och då är ju Mail det föredragna valet (om det inte vore så förbålt krångligt på alla "vanliga" feletoner).

cmlewan
2007-11-10 12:04
paer skrev:
Det undrade faktiskt jag oxå : Men det kanske var så att det inte var så noga HUR den skickades utan ATT den skickades; och då är ju Mail det föredragna valet (om det inte vore så förbålt krångligt på alla "vanliga" feletoner).
iPhone kan tydligen inte skicka vanliga bilder med mail heller - utan att förminska dem.
cmlewan
2007-11-10 12:13

Här är förresten kul reklam från Nokia, troligen lite riktad mot iPhone:

http://www.n95forum.org/news/general/nokia-taun...

paer
2007-11-10 12:15
cmlewan skrev:

Det var väl lite det som var poängen med ujdersökningen. Telefoner som N95 och Windowsmobiler etc. kan ju göra det mesta och lite till på pappret men i värsta fall klarar ju inte ens användarna av att ringa med dom utan att ha pillat loss på dom och läst manuler i evighet…

cmlewan
2007-11-10 16:02
paer skrev:
Det var väl lite det som var poängen med ujdersökningen. Telefoner som N95 och Windowsmobiler etc. kan ju göra det mesta och lite till på pappret men i värsta fall klarar ju inte ens användarna av att ringa med dom utan att ha pillat loss på dom och läst manuler i evighet…
Din beskrivning känner jag inte alls igen, men i vilket fall: såg du ens reklamen i länken? Den handlar inte alls om Nokia-telefoners finesser utan om enda sak: plattformens öppenhet.
Senast redigerad 2007-11-10 16:02 av cmlewan
paer
2007-11-10 20:41
cmlewan skrev:
Din beskrivning känner jag inte alls igen, men i vilket fall: såg du ens reklamen i länken? Den handlar inte alls om Nokia-telefoners finesser utan om enda sak: plattformens öppenhet.

Vad är värdet med outnyttjad öppenhet frågar jag dig då? Speciellt om vi tänkte på det nyheten handlade om…

Dan
2007-11-10 22:40
cmlewan skrev:

Fast det är ju lite som att dom gräver sin egen grop när dom säger att det är det viktigaste. När Apple öppnar upp för det nästa år så blir det som att Apple fixat det enda felet på telefonen, och tillhör helt plötsligt den exklusiva gruppen av dom bästa prylarna...

cje
2007-11-11 01:37
Dan skrev:
Fast det är ju lite som att dom gräver sin egen grop när dom säger att det är det viktigaste. När Apple öppnar upp för det nästa år så blir det som att Apple fixat det enda felet på telefonen, och tillhör helt plötsligt den exklusiva gruppen av dom bästa prylarna...
Jag tycker det e så idiotiskt. När iPhone kom och den var STÄNGD så skulle alla Steve Jobs-slickare FÖRSVARA att iPhone var stängd. Nu vänder vinden och nu skall alla tycka att det är BRA att iPhone är öppen.

Samma sak lär det vara med MMS va? Jag vill verkligen att ni MMS-hatare här på denna sajt även kommer hata MMS om Apple lägger in stöd för det.

Enda bra med iPhone är att den kan spela upp m4p. Vad är bra i övrigt med den?

Dan
2007-11-11 02:03
cje skrev:
Jag tycker det e så idiotiskt. När iPhone kom och den var STÄNGD så skulle alla Steve Jobs-slickare FÖRSVARA att iPhone var stängd. Nu vänder vinden och nu skall alla tycka att det är BRA att iPhone är öppen.
Jag har aldrig påstått att det är bra att den är det. Jag har bara haft förståelse för det och varit lätt missnöjd med det.

Samtidigt har jag insett att det inte spelar någon praktisk roll för mig med tanke på att jag installerat väldigt få program under dom 10 år jag haft telefon jag kan installera program på. Inte ett enda av dom har jag använt så ofta som en gång i månaden...

cje skrev:
Samma sak lär det vara med MMS va? Jag vill verkligen att ni MMS-hatare här på denna sajt även kommer hata MMS om Apple lägger in stöd för det.
Absolut inte. Jag hatar inte MMS, det är bara ointressant för mig. Jag tror att Apple kommer att lägga in stöd för det när 3G kommer till iPhone som senast. Men tills dess grinar jag inte för det.

Du övertolkar väl mycket när du läser foruminlägg. Exempelvis så tror jag inte att någon här har uttryckt ett hat för MMS, bara ett ointresse, och en förundran över hur du kan MMSa så fruktansvärt mycket... :)

cje skrev:
Samma sak som med alla andra av Apples produkter. Det som alltid varit Apples adelsmärke. Det vill säga användargränssnittet.

Jag har mycket svårare att förstå vad det är som är så bra med iPod. Finns ju hundratals olika mp3-spelare där ute som klarar av att spela upp musik. Behövs inte speciellt mycket användargränssnitt, iPod shuffle fast med mer utrymme är fullt tillräckligt i mitt tycke.

cmlewan
2007-11-11 02:15
Dan skrev:
Samtidigt har jag insett att det inte spelar någon praktisk roll för mig med tanke på att jag installerat väldigt få program under dom 10 år jag haft telefon jag kan installera program på. Inte ett enda av dom har jag använt så ofta som en gång i månaden...
Jag börjar mer och mer inse att framtidens telefoner nästan bara kommer att bedömas för sina tredjepartsprogram. Det är ganska oväsentligt vilken t ex webbrowser eller mailläsare som Nokia skickar med sin senaste smartphone. Det är de förutsättningar som de ger programtillverkare som kommer vara det helt centrala.

Jag använder färre och färre Nokiaprogram och fler och fler tredjepartsprogram. Telefoner liknar mer och mer vanliga OS fast i miniformat. Det är dit vi är på väg. Jag är övertygad om att S60 och Windows Mobile kommer att dö (när det börjar bli lite sprutt i mobilerna) och ersättas av Mac OS X, Linux och Windows Vista. Det är bl a därför som Apple gjort helt rätt i sin iPhone genom att satsa på Mac OS X.

cje
2007-11-11 05:20
Dan skrev:
Jag har aldrig påstått att det är bra att den är det. Jag har bara haft förståelse för det och varit lätt missnöjd med det.

Absolut inte. Jag hatar inte MMS, det är bara ointressant för mig. Jag tror att Apple kommer att lägga in stöd för det när 3G kommer till iPhone som senast. Men tills dess grinar jag inte för det.

Du övertolkar väl mycket när du läser foruminlägg. Exempelvis så tror jag inte att någon här har uttryckt ett hat för MMS, bara ett ointresse, och en förundran över hur du kan MMSa så fruktansvärt mycket... :)

Samma sak som med alla andra av Apples produkter. Det som alltid varit Apples adelsmärke. Det vill säga användargränssnittet.

Jag har mycket svårare att förstå vad det är som är så bra med iPod. Finns ju hundratals olika mp3-spelare där ute som klarar av att spela upp musik. Behövs inte speciellt mycket användargränssnitt, iPod shuffle fast med mer utrymme är fullt tillräckligt i mitt tycke.

Nu menade jag "Steve Jobs fanclub" rent allmänt och inte just din åsikt om MMS, Tredjepartsprogram osv.

Dan
2007-11-11 13:40
cje skrev:
Nu menade jag "Steve Jobs fanclub" rent allmänt och inte just din åsikt om MMS, Tredjepartsprogram osv.
Tja, jag tog åt mig eftersom jag uttryckt min åsikt angående allt du tog upp. Dessutom kan jag inte påminna mig att jag sett någon här som uttryckt starkare åsikter åt det hållet, möjligtvis samma åsikter med mindre variationer...
mikamar
2007-11-11 12:36
cje skrev:

Varför kan du bara inte acceptera att folk har behov av olika saker?

Personligen har jag inget behov av MMS, däremot har jag behov av stor skärm, bra batteritid och bra gränssnitt. Jag "HATAR" inte MMS, jag har bara svårt att se att det är något man måste ha på en mobil.

Är jag plötsligt en idiot för att jag har andra behov än du?

• Att Apple försvårat för tredjepartsprogram har varit idiotiskt sedan dag ett och är oförståeligt. Som tur är har Apple tagit sitt förnuft till fånga i och med att de släpper SDK i februari.

• Att iPhone är operatörsbunden är idiotiskt, men förståeligt med tanke på att det är Apples första försök med en mobil.

• Att abonnemanget till iPhone är dyrt är också idiotiskt, men priset sätts av marknaden. Är ingen beredd att betala för det kommer priset att sjunka.

Apple är ett girigt amerikanskt företag vars största mål är att tjäna så mycket pengar som möjligt. Jag fattar det. Men säg vilket av konkurrenterna som inte har samma inställning. Nokia? Sony-Ericsson?

Är iPhone perfekt? Nej.

Är jag beredd att köpa en iPhone i dagsläget? Nej.

Tycker jag att iPhone har mer potential än konkurrenterna? Ja.

Ni som HATAR iPhone lägger så OERHÖRT mycket energi på att övertala alla andra varför iPhone suger mest av alla apparater på hela planeten. Jag undrar varför ni orkar hålla på som ni gör...

cmlewan
2007-11-11 13:15
mikamar skrev:
Ni som HATAR iPhone lägger så OERHÖRT mycket energi på att övertala alla andra varför iPhone suger mest av alla apparater på hela planeten. Jag undrar varför ni orkar hålla på som ni gör...

Jag tror att många, liksom jag, blir provocerade av att man aldrig sett en sådan kraftigt begränsad produkt (trots sina företräden) få en sådan hyllningskör. Jag har aldrig sett en liknande "bubbla" - som jag alltså ser det - inom någon annan teknikgenre.

Jag har ju bett om att få välja bort iPhone-nyheter på Kommando-n.se. Men nu när de finns här i den vanliga nyhetsskörden, så kan jag inte låta bli. Jag är svag. ;-) Men ge mig en möjlighet att bara följa Mac-nyheter, så tar jag den... :*)

Senast redigerad 2007-11-11 13:18 av cmlewan
mikamar
2007-11-11 14:58
cmlewan skrev:
Jag tror att många, liksom jag, blir provocerade av att man aldrig sett en sådan kraftigt begränsad produkt (trots sina företräden) få en sådan hyllningskör. Jag har aldrig sett en liknande "bubbla" - som jag alltså ser det - inom någon annan teknikgenre.

Hypen kring iPhone är helt klart överdriven, men om nu "alla" hyllar mobilen kanske det trots allt finns något som är bra med den?

Det bästa med iPhone i mina ögon är att branschen nu för första gången tvingas tänka på faktorer som användarvänlighet och inte enbart på en massa tekniskt mumbo-jumbo.

Vad gäller MMS verkar det vara starkt förknippat med 3G. För fortfarande har jag inte läst en enda amerikansk recension som klagar på att MMS saknas. Och Apple fokuserar ALLTID på sina amerikanska kunders behov.

cje
2007-11-11 16:40
mikamar skrev:
Hypen kring iPhone är helt klart överdriven, men om nu "alla" hyllar mobilen kanske det trots allt finns något som är bra med den?

Det bästa med iPhone i mina ögon är att branschen nu för första gången tvingas tänka på faktorer som användarvänlighet och inte enbart på en massa tekniskt mumbo-jumbo.

Vad gäller MMS verkar det vara starkt förknippat med 3G. För fortfarande har jag inte läst en enda amerikansk recension som klagar på att MMS saknas. Och Apple fokuserar ALLTID på sina amerikanska kunders behov.

Jag började med MMS med GPRS i juni 2003 med min Nokia 3650. Funkade utmärkt.

Dan
2007-11-11 22:03
mikamar skrev:
Nja, det är ju inte helt sant. Det som Nokia gjorde väldigt mycket bättre än Ericsson i början av 90-talet var att dom gjorde användarvänliga telefoner med snyggt interface, medans Ericsson däremot vann teknikracet eftersom deras telefoner hela tiden var snäppet mindre, vilket var det viktigaste då. Det är det som gjort att Nokia är så stora idag. Men det som var användarvänligt för 15 år sedan är det inte idag...
johnalder
2007-11-11 21:51
cmlewan skrev:
Visst - jag kan tycka att den har fått omotiverat mycket mediagenomslag, men att lägga energi på att förklara produktens tillkortakommanden? Nu säger jag inte att du gör det, men väldigt många - kolla bara kommentarerna på idg.se!
johnalder
2007-11-11 21:53

Och nu börjar jag faktiskt bli lite trött på CJE:s argumentering... det finns väl ingen här som HATAR MMS?

I min värld går det öht inte att hata ett dött ting... och det ska faktiskt otroligt mycket till för att jag ska hata ett levande.

cje
2007-11-12 03:30
johnalder skrev:
Och nu börjar jag faktiskt bli lite trött på CJE:s argumentering... det finns väl ingen här som HATAR MMS?

I min värld går det öht inte att hata ett dött ting... och det ska faktiskt otroligt mycket till för att jag ska hata ett levande.

Jodå, jag uppfattar det som att många här hatar MMS. Är så anti till MMS. Folk som tycker att MMS är skit och att man ska maila istället. Osv osv.. du fattar...

Poängen är inte just enbart MMS. MMS är i detta fall bara ett exempel.

Senast redigerad 2007-11-12 03:31 av cje
johnalder
2007-11-14 08:33
cje skrev:
Jodå, jag uppfattar det som att många här hatar MMS. Är så anti till MMS. Folk som tycker att MMS är skit och att man ska maila istället. Osv osv.. du fattar..
Jag tror snarare att vissa är tämligen indifferenta till fenomenet MMS. De har personligen inte sett behovet av tjänsten.

Personligen kanske jag skickar ett MMS per vecka, och det är väl kul men det är ingen tjänst jag inte skulle klara mig utan i en mobil. Och det är en tjänst som väger ganska lätt i ekvationen när iPhones gränssnitt står på den ena sidan...

cje
2007-11-14 19:17
johnalder skrev:
Jag tror snarare att vissa är tämligen indifferenta till fenomenet MMS. De har personligen inte sett behovet av tjänsten.

Personligen kanske jag skickar ett MMS per vecka, och det är väl kul men det är ingen tjänst jag inte skulle klara mig utan i en mobil. Och det är en tjänst som väger ganska lätt i ekvationen när iPhones gränssnitt står på den ena sidan...

Jättekul att ha ett gränssnitt när det inte finns något att göra...

johnalder
2007-11-14 19:24
cje skrev:
Jättekul att ha ett gränssnitt när det inte finns något att göra...
???
cje
2007-11-14 19:34
johnalder skrev:
???
Men snart kommer väl programmen.

Men du har ingen radio och inget MMS. Inget stöd för andra AV-format än Apples egna.

cje
2007-11-14 19:44
cje skrev:

Men du har ingen radio och inget MMS. Inget stöd för andra AV-format än Apples egna.

Nokia stödjer alla Appleformat förutom förståeligt nog M4P. Dessutom Microsofts format och Real Networks format.

cje
2007-11-14 19:45
cje skrev:
Nokia stödjer alla Appleformat förutom förståeligt nog M4P. Dessutom Microsofts format och Real Networks format.
Så även med Sonys mobiltelefoner numera.
Dan
2007-11-14 23:37
cje skrev:

Radio finns att köpa till för den som vill ha (och nej, SÅ dyrt är det inte). Att inte kunna MMSa och att bara kunna kolla på några videoformat känns inte särskilt begränsande för dom flesta här verkar det som...

cje
2007-11-14 23:50
Dan skrev:
Radio finns att köpa till för den som vill ha (och nej, SÅ dyrt är det inte). Att inte kunna MMSa och att bara kunna kolla på några videoformat känns inte särskilt begränsande för dom flesta här verkar det som...
"Finns o köpa till"...

Den som tycker att det är bra kan ju nappa på det.

veke
2007-11-15 18:50
cje skrev:
"Finns o köpa till"...

Den som tycker att det är bra kan ju nappa på det.

"Finns att köpa till" är inte en macig lösning! Men iPhone är en iPod, och iPodarna har inte heller radio!

cje
2007-11-15 19:07
veke skrev:
"Finns att köpa till" är inte en macig lösning! Men iPhone är en iPod, och iPodarna har inte heller radio!
Precis.. Sorry Apple. Nokia har tagit över! Köp en Nokia N93i så fattar ni vad jag menar:

Man får med TV-utgångskabel för att visa videoklipp och bildspel på TVn.

Man får med en bärrem (eller VAD FAN DET HETER).

Man får med en liten bärpåse/"mobilpung" (eller va fan det kallas för).

Man får med en laddarkabel som man kopplas in i vägguttaget.

Man får med en USB-kabel. Tyvärr har N93i popport-kontakt. N93i är en av de sista som hade popport. Numera har nog alla micro/mini-USB.

Man får med headset om jag minns rätt.

Kartongen är härlig. Den känns EXKLUSIV. Man känner sig SPECIELL / "utvald" när man öppnar kartongen.

Så är det fan inte längre med Apples prylar. Apple HADE det hösten 2002 när iPoden hade bältesklämmeväska, FireWire-kabel, grej för att ladda även via eluttag, fjärrkontroll, ditten o datten.. Då kände man sig speciell.

Apple har tappat som fan nu. Nokia skickar med radio GRATIS och inbyggt medan Apple säljer det som tillbehör till OCKERPRIS. Ska en stenåldersteknik kosta så jävla mycket pengar?

Ja, det är HÅRDA ORD!

Jag vill kunna köpa en iPod eller iPhone eller vad det heter om 7 år när jag kanske köper en sån nästa gång och kunna få med allt.

Senast redigerad 2007-11-15 19:16 av cje
Dan
2007-11-16 10:07
cje skrev:
Apple har tappat som fan nu. Nokia skickar med radio GRATIS och inbyggt medan Apple säljer det som tillbehör till OCKERPRIS. Ska en stenåldersteknik kosta så jävla mycket pengar?
There is no such thing as a free lunch...

Varför ska jag betala extra för att få stenåldersteknik som jag är totalt ointresserad av? Det behövs säkert lite mer hårdvara i den, så att den blir större och tyngre också...

cje
2007-11-16 20:17
Dan skrev:
There is no such thing as a free lunch...

Varför ska jag betala extra för att få stenåldersteknik som jag är totalt ointresserad av? Det behövs säkert lite mer hårdvara i den, så att den blir större och tyngre också...

Du kan knappast påstå att Nokia 5310 eller 6120 är stora och tunga...

Dan
2007-11-16 23:06
cje skrev:
Du kan knappast påstå att Nokia 5310 eller 6120 är stora och tunga...
Kanske inte, men dom hade varit ännu mindre, lättare och billigare utan inbyggd radio...
cje
2007-11-17 02:06
Dan skrev:
Kanske inte, men dom hade varit ännu mindre, lättare och billigare utan inbyggd radio...
Försumbart.
cmlewan
2007-11-11 23:11
johnalder skrev:
Visst - jag kan tycka att den har fått omotiverat mycket mediagenomslag, men att lägga energi på att förklara produktens tillkortakommanden?
Här är väl idén att en hel del känner att folk blir lurade (i förlängningen på pengar) t ex när funktioner i iPhone som funnits i år på andra mobiler framställs som något gudomligt för att de finns i iPhone.

Det kan inte heller vara bra att marknadsföring nu blir viktigare än att tillverka mobiler med kanoninnehåll i övrigt - om jag nu har rätt alltså. Vi är alltså på så sätt kanske på fel väg, och ingen har egentligen glädje av det, kan en och annan tycka.

Sven-ErikOlsson
2007-11-11 22:39
cmlewan skrev:

Jag har ju bett om att få välja bort iPhone-nyheter på Kommando-n.se. Men nu när de finns här i den vanliga nyhetsskörden, så kan jag inte låta bli. Jag är svag. ;-) Men ge mig en möjlighet att bara följa Mac-nyheter, så tar jag den... :*)

Nu finns det en sådan tillämpning, som bara fungerar helt och fullt med iPhone, om cje har rätt Nokia (N95) kan han också vara med.

cmlewan
2007-11-11 02:04
Dan skrev:
Fast det är ju lite som att dom gräver sin egen grop när dom säger att det är det viktigaste.

Det såg jag inte. Det står att för att tillhöra gruppen "best devices" så ska plattformen vara öppen.

Dan skrev:
När Apple öppnar upp för det nästa år så blir det som att Apple fixat det enda felet på telefonen, och tillhör helt plötsligt den exklusiva gruppen av dom bästa prylarna...

Vi får se hur det blir med det. Man kan öppna på olika sätt och jag kan tänka mig att Apple väljer en ganska begränsad öppenhet. Vi vet inte hur det kommer att se ut. Tills vidare vet vi bara att den i nuläget är stängd.

Öppenhet ser jag som ett nödvändigt krav. Men det är inte det enda. Operatörsobunden telefon ser jag t ex som ett annat, och där har Apple chansen att visa en ny sida den 29 november i Paris.

Dan
2007-11-11 02:11
cmlewan skrev:
Vi får se hur det blir med det. Man kan öppna på olika sätt och jag kan tänka mig att Apple väljer en ganska begränsad öppenhet. Vi vet inte hur det kommer att se ut. Tills vidare vet vi bara att den i nuläget är stängd.
Jag tror att Apple kommer att öppna upp den rätt rejält när dom väl fixat operativsystemet. Som det ser ut nu så går det i princip inte att släppa in program i den...
cmlewan skrev:
Öppenhet ser jag som ett nödvändigt krav. Men det är inte det enda. Operatörsobunden telefon ser jag t ex som ett annat, och där har Apple chansen att visa en ny sida den 29 november i Paris.
Jag tycker inte öppenhet för programvara är så jätteviktigt. Däremot tycker jag att operatörsobunden är väldigt viktigt. Åtminstonde om det inte är min operatör som väljs ut i Sverige... :)
cmlewan
2007-11-11 02:26

Apple måste fixa (1) tredjepartsmöjlighet och (2) opertörsobundenhet. Innan dess är iPhonen inte "riktig", men det finns just nu goda tecken på både och (SDK-löfte och Paris). Men vi får se.

Nästa steg är (3) 3G/HSDPA och (4) GPS. Det finns vissa goda tecken där också (tidigt löfte från Jobs och naturlig förlängning av Google Maps).

Efter detta har man sedan en plattform att på allvar utveckla telefonen från (MMS, BT och massor annat som måste ordnas). Då kan vi börja snacka. Andra halvåret 2008? I bästa fall. Jag hoppas.

cje
2007-11-11 05:24
cmlewan skrev:
Apple måste fixa (1) tredjepartsmöjlighet och (2) opertörsobundenhet. Innan dess är iPhonen inte "riktig", men det finns just nu goda tecken på både och (SDK-löfte och Paris). Men vi får se.

Nästa steg är (3) 3G/HSDPA och (4) GPS. Det finns vissa goda tecken där också (tidigt löfte från Jobs och naturlig förlängning av Google Maps).

Efter detta har man sedan en plattform att på allvar utveckla telefonen från (MMS, BT och massor annat som måste ordnas). Då kan vi börja snacka. Andra halvåret 2008? I bästa fall. Jag hoppas.

Glöm inte: iPhone saknar FM-radio. Visst, köp till tillbehöret för "7000 kronor" (ni fattar...) så får du FM-radio. Sony Ericssons och Nokias budgetlurar har det som STANDARD. Det är grymt trevligt att kunna lyssna på Radiosporten osv direkt i Nokian. iPhone må ha sitt gränssnitt men vad spelar det för roll?

Tänk på: Nokia äger snart NAVTEQ. Alltså är det Nokias kartor i iPhone. (För den som inte vet: Google Maps använder sig idag av just NAVTEQs kartor...)

Senast redigerad 2007-11-11 05:24 av cje
Sven-ErikOlsson
2007-11-11 22:47
cje skrev:
(borttaget) Tänk på: Nokia äger snart NAVTEQ. Alltså är det Nokias kartor i iPhone. (För den som inte vet: Google Maps använder sig idag av just NAVTEQs kartor...)
Navteq är inte den enda leverantören till Google. Det finns en enligt mig intressant analys av vad följderna av Nokias förvärv kan bli. Nokia, liksom Apple, är helt enkelt på väg att bli ett services-företag. Inom kort är Nokia lika borta som Walkman, fast namnet är kvar?
cje
2007-11-12 03:25
Sven-ErikOlsson skrev:
Navteq är inte den enda leverantören till Google. Det finns en enligt mig intressant analys av vad följderna av Nokias förvärv kan bli. Nokia, liksom Apple, är helt enkelt på väg att bli ett services-företag. Inom kort är Nokia lika borta som Walkman, fast namnet är kvar?
Så här tror jag: Nokia lär fortsätta att sälja mobiltelefoner (va f-n, ska man sluta tillverka dom när man säljer nästan 500 miljoner enheter per år???). Men med skillnaden att man lägger på de tjänster man tror kommer användas.
cje
2007-11-12 03:29
Sven-ErikOlsson skrev:
Btw.. Apple lär fortsätta sin inslagna väg med helhetserbjudande. Använd gärna svenska ord. Tjänster är bara en del av helheten. Skall Apple kunna erbjuda helheten även i framtiden måste ny hårdvara, nya program och nya tjänster läggas in. Svårare än så är det inte.
paer
2007-11-10 12:13
cmlewan skrev:
iPhone kan tydligen inte skicka vanliga bilder med mail heller - utan att förminska dem.
Låter väl vettigt - även om det bara är komprimerade 2 Mpixel så blir det ju stora mail ändå…

De flesta har nog vanlig mail på datorn inställt likadant utan att tänka på det…

cmlewan
2007-11-10 16:00
paer skrev:
Låter väl vettigt - även om det bara är komprimerade 2 Mpixel så blir det ju stora mail ändå…

Låter mest underligt för mig. Klart jag som användare bestämmer sånt liksom...

paer skrev:
De flesta har nog vanlig mail på datorn inställt likadant utan att tänka på det…

Va? Jag visste inte ens det gick (på något automatiskt sätt). Jag ser ingen sådan inställning i Apple Mail nu när jag kollar, var är den?

Senast redigerad 2007-11-10 16:06 av cmlewan
paer
2007-11-10 20:42
cmlewan skrev:
Va? Jag visste inte ens det gick (på något automatiskt sätt). Jag ser ingen sådan inställning i Apple Mail nu när jag kollar, var är den?
Provat att skicka ett mail med en (för stor) bild i?
cmlewan
2007-11-11 01:58
paer skrev:
Provat att skicka ett mail med en (för stor) bild i?
Jag skickade nyss en 1.1 MB 5 MP-bild till mig själv. Den är fortfarande 1 143 564 bytes stor och alltså identisk. Något annat vore sjukt.
paer
2007-11-11 08:46
cmlewan skrev:
Jag skickade nyss en 1.1 MB 5 MP-bild till mig själv. Den är fortfarande 1 143 564 bytes stor och alltså identisk. Något annat vore sjukt.
Miun är oxå inställd på att behålla orginalstorleken, men allt som oftast så körs det om till vga eftersom mail blir så förbålt stora om man har några bilder…

…på telefoner, där många alltjämt har "modemfart" så är detta än viktigare.

cje
2007-11-11 16:34
paer skrev:
Miun är oxå inställd på att behålla orginalstorleken, men allt som oftast så körs det om till vga eftersom mail blir så förbålt stora om man har några bilder…

…på telefoner, där många alltjämt har "modemfart" så är detta än viktigare.

Skicka MMS då, eftersom då debiteras du för ETT MMS och inte för den överförda databmängden...

paer
2007-11-12 08:52
cje skrev:
Skicka MMS då, eftersom då debiteras du för ETT MMS och inte för den överförda databmängden...

Även om tid är pengar (sägs det) så är det väl snarast tiden som är intressant.

Fast Mail är ju som MMS - kommer det inte ner nu så komemr det ner sedan (med tillvalet att för Mail så kan man välja att plocka ner lite automagiskt och sedan manuellt plocka ner resten - vilket mig veterligen inte finns som option för MMS).

mikamar
2007-11-11 12:39
cmlewan skrev:

Med tanke på att de flesta får betala för trafikmängden är det väl mer sjukt att INTE krympa bilderna?

cmlewan
2007-11-11 13:06
mikamar skrev:
Med tanke på att de flesta får betala för trafikmängden är det väl mer sjukt att INTE krympa bilderna?
Va? En bild är idag helt oväsentligt för bandbredden. Jag laddar ner filmer med torrents i Macen och jag lyssnar på Internetradio på mobilen. Där har vi lite mer bandbredd.

Och så spelar det ingen roll vad som är för allas bästa i detta fallet. Det skulle som princip vara helt oförsvarligt att krympa en bild (eller göra något annat med bilden) utan att meddela användaren om det. Eller ge honom möjlighet att inte genomföra den operationen.

cje
2007-11-09 13:44
ElDolko skrev:

Fy fan vad vad kidsen med iPhone kommer bli mobbade för att dom inte kan MMSa säger jag bara...

ElDolko
2007-11-09 13:46
cje skrev:
Fy fan vad vad kidsen med iPhone kommer bli mobbade för att dom inte kan MMSa säger jag bara...
Fy fan vad iPhone inte är en telefon för "kids". :P
cje
2007-11-09 14:08
ElDolko skrev:
Fy fan vad iPhone inte är en telefon för "kids". :P
Glöm inte var du läste det ;)
veke
2007-11-09 19:24
cje skrev:
Det är nog snarare kidsen med iPhone som mobbar de andra kidsen för att de inte har en iPhone!

Inte har heller iPoddarna inbyggd mikrofon, Wma stöd eller joystick och inte blir iPod användarna mobbade inte!

Fast iPhone är ju förstås också en iPod och har mikrofon men jag tror att ni fattar min point

cje
2007-11-09 19:35
veke skrev:
Det är nog snarare kidsen med iPhone som mobbar de andra kidsen för att de inte har en iPhone!

Inte har heller iPoddarna inbyggd mikrofon, Wma stöd eller joystick och inte blir iPod användarna mobbade inte!

Fast iPhone är ju förstås också en iPod och har mikrofon men jag tror att ni fattar min point

Pekskärm eller inte spelar ingen roll så länge man inte kan skicka MMS.

Verkar som att alla här är så blinda och inte fattat vad MMS är.

Dan
2007-11-09 19:55
cje skrev:
Verkar snarare som om du är den enda här som gått på mobiloperatörernas massiva reklam för MMS... :)
cje
2007-11-09 21:00
Dan skrev:
Verkar snarare som om du är den enda här som gått på mobiloperatörernas massiva reklam för MMS... :)
"Gått på"? Excuse me... Är MMS så JÄVLA uselt eller? Kolla bara på alla idiotiska saker som SMS-lån, ringsignaler för 80 kr i månaden, o allt vad det är. Nej du, MMS är ruggigt bra! Det är en vanlig meddelandetjänst som kompletterar SMS!
Dan
2007-11-09 22:31
cje skrev:
"Gått på"? Excuse me... Är MMS så JÄVLA uselt eller? Kolla bara på alla idiotiska saker som SMS-lån, ringsignaler för 80 kr i månaden, o allt vad det är. Nej du, MMS är ruggigt bra! Det är en vanlig meddelandetjänst som kompletterar SMS!
Jämfört med SMS-lån och dyra ringsignaler så är det ruggigt bra, det kan jag hålla med om... :)
mikamar
2007-11-09 21:28
cje skrev:

Frugan fick ett MMS häromdagen. Tror att det är tredje gången någonsin jag sett ett MMS i verkligheten...

cje
2007-11-09 23:27
mikamar skrev:
Frugan fick ett MMS häromdagen. Tror att det är tredje gången någonsin jag sett ett MMS i verkligheten...
Skickar man inget så lär man inte få så mycket. Samma sak gäller med presenter på julen och födelsedagar.. samma sak med BitTorrent, samma sak med MMS... skiter alla i att bry sig om andra kommer dessa inte att få särskilt mkt tebax. Skulle man bemöda sig att dunka iväg lite MMS till vänner så lär man få några tebax också.
Dan
2007-11-10 02:45
cje skrev:
Skickar man inget så lär man inte få så mycket. Samma sak gäller med presenter på julen och födelsedagar.. samma sak med BitTorrent, samma sak med MMS... skiter alla i att bry sig om andra kommer dessa inte att få särskilt mkt tebax. Skulle man bemöda sig att dunka iväg lite MMS till vänner så lär man få några tebax också.
Fast det kräver ju att man tycker att det är viktigt att få MMS...
cje
2007-11-10 20:08
Dan skrev:
Fast det kräver ju att man tycker att det är viktigt att få MMS...
Men va fan. Skit i MMS då. Nöjd nu?
paer
2007-11-10 09:51
cje skrev:

Risken är att vännerna aldrig får dom för även om det numera är hyfsat lätt att få ner inställningar från operatörerna om man har en hyfsat vanlig telefon - även om meddelandena är på något som ser ut som grekiska så de flesta klarar det inte ändå - så innebär det att inställningarna för mailen går och helsike och det vill ju ingen mer än lite suspekta subversiva subkulturella grupper på marginalen som lyssnar på dabuzz och skickar mms hela eftermiddagarna mellan klockan fjorton och klockan tjugotreochfyrtiosju…

cje
2007-11-09 19:36
veke skrev:

iPod som produkt kommer försvinna och övergå i ett varumärke precis som Walkman. Nån som ser en Walkman (bärbar kasettspelare) i butiker idag? Knappast.

iPoden kommer dö. Bara varumärket som kommer leva vidare.

paer
2007-11-09 20:10
cje skrev:
iPod som produkt kommer försvinna och övergå i ett varumärke precis som Walkman. Nån som ser en Walkman (bärbar kasettspelare) i butiker idag? Knappast.

Tro fasen det - och Apple håller ju på att utveckla varumärket.

Hur kan du undvika att se det?

veke
2007-11-10 18:33
cje skrev:

På vilket sätt hörde inläggen ihop?

Eller var det ett en-sak-jag-kom-att-tänka-på-bara inlägg?

Sven-ErikOlsson
2007-11-11 01:03
cje skrev:
(borttaget) iPoden kommer dö. Bara varumärket som kommer leva vidare.
Apple kommer oxå att dö. Bara A kommer att vara kvar. När iPod dött finns bara I kvar. Tillsammans bildar de den nya produkten AI (Va! Finns redan?).

Dessutom verkar det bara vara en tidsfråga innan det går att poppa popcorn med en Nokia.

Inloggning