Leopard vs Windows Vista

Läs artikeln | Visa i datumordning
Dan
2007-11-05 23:41

Den såg väl rätt vettig ut. Men kan någon förklara vad följande betyder?

• Auxiliary display
  • Network projector
  • Presentation mode

Sen så undrar jag även följande:

• Är spamfiltret så dåligt i Mail?
  • Vad är felet med Airport disc? Vad är Windows Home Server i jämförelsen?
  • Vad handlar "The usual multitasking" om under optimization?
Sven-ErikOlsson
2007-11-06 11:49
Dan skrev:
Den såg väl rätt vettig ut. Men kan någon förklara vad följande betyder?
  • Auxiliary display

(borttaget)

Sen så undrar jag även följande:

• Är spamfiltret så dåligt i Mail?
  • (borttaget) Vad är Windows Home Server i jämförelsen?

(borttaget)

Auxiliary display syftar antagligen på extra ansluten skärm.

Spamfiltret i Mail under Leoparden är verkligen uselt. Uppgraderingen tog för det första bort mina gamla filterinställningar plus att den tydligen har ett eget system som kastar mejl i Junk-mappen, som inte skall vara där. Ungefär 3 av 4 mejl som inte är skräp hamnar numera där.

Windows Home Server syftar nog på MS backuplösning/server för hemmet, se TheReg.

Dan
2007-11-06 17:52
Sven-ErikOlsson skrev:
Auxiliary display syftar antagligen på extra ansluten skärm.
Det låter ju rimligt, om det inte hade stått "Nope" i OS X-kolumnen. För Mac OS har haft mycket bättre stöd för två skärmar än Windows i alla år. Så det måste betyda något annat... (För jag tror inte riktigt att dom har missat en sådan sak totalt)
Sven-ErikOlsson skrev:
Spamfiltret i Mail under Leoparden är verkligen uselt. Uppgraderingen tog för det första bort mina gamla filterinställningar plus att den tydligen har ett eget system som kastar mejl i Junk-mappen, som inte skall vara där. Ungefär 3 av 4 mejl som inte är skräp hamnar numera där.
Ok, tur att jag inte använder Mails spamfilter då... :)
Sven-ErikOlsson skrev:
Windows Home Server syftar nog på MS backuplösning/server för hemmet, se TheReg.
Ok, jag förstår inte riktigt hur den hör hemma i en jämförelse av operativsystemen. Jag hade förstått det om det hade handlat om Mac som helhetslösning...
gurrab
2007-11-06 17:01

Windows och OS från Redmond (exkluderat Dos, om det skapades i Redmond av IBM) Har alltid varit lek och lär program för mig...

danielbergman
2007-11-06 22:08

Engadget har en artikel om Auxiliary Display här. http://www.engadget.com/2005/04/27/microsoft-de... Förklarade ju varför OSX hade "nope".

Dan
2007-11-06 23:41
danielbergman skrev:
Engadget har en artikel om Auxiliary Display här. http://www.engadget.com/2005/04/27/microsoft-de... Förklarade ju varför OSX hade "nope".
Ah, då förstår jag. :)

Känns inte som något jag saknar. Fast jag kan tänka mig att Apple skulle kunna göra något rätt snyggt av idén, genom att styra det från iPod istället för en extradisplay på datorn som känns ganska menlös... Å andra sidan får iPod/iPhone allt som går att styra inbyggt i sig själva istället, så man inte behöver datorn öht för att göra det där... :)

paer
2007-11-07 06:36
Dan skrev:
Ah, då förstår jag. :)

Känns inte som något jag saknar.

Tejpa fast en gammal Plus på sidan av MacPro:n då då :-)

cje
2007-11-07 11:51
paer skrev:
Tejpa fast en gammal Plus på sidan av MacPro:n då då :-)
Mac Pron heter det :)
Henil
2007-11-07 00:27
danielbergman skrev:

Totalt oanvändbart med andra ord!

cje
2007-11-07 11:53
danielbergman skrev:
"Allt Apple-prylar saknar är skit" (t.ex. Turbo-3G, MMS, A2DP, sammanlänkade SMS osv..) // Apple-användare i Steve Jobs kyrka...
Senast redigerad 2007-11-07 11:53 av cje
Sven-ErikOlsson
2007-11-09 14:10
cje skrev:
"Allt Apple-prylar saknar är skit" (t.ex. Turbo-3G, MMS, A2DP, sammanlänkade SMS osv..) // Apple-användare i Steve Jobs kyrka...
Så eftersom en Applepryl går att stänga av, medan en MS-uppfinning gör att det inte går? Ja, då ber jag en bön om en Jesus-telefon och att den utanpåliggande skärmen sänds till helvetet.
cje
2007-11-09 16:00
Sven-ErikOlsson skrev:
Så eftersom en Applepryl går att stänga av, medan en MS-uppfinning gör att det inte går? Ja, då ber jag en bön om en Jesus-telefon och att den utanpåliggande skärmen sänds till helvetet.
Du fattar säkert min poäng...
Sven-ErikOlsson
2007-11-11 23:34
cje skrev:
Du fattar säkert min poäng...
Egentligen inte. Vista har inte inbyggt stöd för Stereo Bluetooth (A2DP) men det har OS X. iPhone har inte stöd för A2DP. Den saknar en auxillary display. Så den saknar både sådant som andra Appleprylar har och sådant som Windowsprylar kan ha. För mig handlar det inte om att en pryl, vilken som helst, skall ha allt som går att få dit. Jag lider inte av att min MacBook saknar klisterlappar om processor, grafikkort och OS. Överdriver jag? Egentligen inte.

Min iPod Shuffle har varken en ordinarie eller en auxillary display. Jag gillar den skarpt. Jag tror vi ser olika på det här med skalning. Jag ser gärna att Apples konkurrenter exempelvis HTC utvecklar sina fullproppade grejer, med både touch och knappsats och en uppfällbar skärm. De öppnar ett sortiment av möjligheter.

Men jag tillhör nog Apples kärnkundkrets, eftersom jag köpt minst en Appleprodukt om året sedan 1984. Även om det inte alltid varit för egna pengar. Apple har ett annat sortiment, som gjort att de kunnat överleva som en nischspelare i många år. Det var Macintosh som startade det. Den var ju tvärtom på många vis. Den bröt inte minst med Apple II. Med Mac kom konceptet med så få lösa delar som möjligt. iPhone är som jag ser det ännu ett steg i den filosofin. Men smakar det, så kostar det. Många kan inte och andra vill inte betala. Marknaden samlar kollekt av oss alla. Är din kyrka verkligen så mycket bättre än Jobs?

Sven-ErikOlsson
2007-11-07 11:49

Jaha, då är det en Auxilary Display av ett slag jag har på min Sharpsnäcka till mobiltelefon. Ännu en energisk idé. Jag kommer ihåg att det var hippt att ha en sådan där liten textremsa som gick på framsidan av sin PC, innan platsen togs av USB och minneskort på fronten och inte minst innan det kom PC med blåljus på insidan.

Jag tror att Touch/iPhone kommer att ersätta detta på OSX sidan. Så istället för en Plus tejpad på Pron blir det till att köpa häftmassa för sin "gadget".

Inloggning